torsdag, augusti 06, 2009

Time for coffee!

Den är blågrå men det syns inte riktigt på bilderna. 125 kr på en loppis. Älskar knoppen på locket/It's more bluegray but the color won't show on pics. 125 SEK/£10/$17 on a flea market. Love the knob on the lid.
Från Rörstrand, vet ej vad den heter eller vem som gjort den och när. Nån?/From Rörstrand, don't know it's name or who design it or when. Anyone who know?

****Uppdatering! Tack vare A så vet jag nu att den heter "Rosmarin" och är formgiven av Hertha Bengtson och tillverkads mellan 1957 och 1966. Tusen tack!/ Thanks to A i now know it's called "Rosmarin" and was designed by Hertha Bengtson and was produced between 1957 and 1966.

5 kommentarer:

Anonym sa...

tycker det ser ut som Arabia Sointu,en vän till mej samlar på den servisen. men jag är ingen expert...hoppas nån annan vet.

Agnes sa...

Det ser ut som "Rosmarin" i grått. Formgiven av Hertha Bengtson och tillverkad mellan 1957 och 1966.

Finns i rosa på den här sidan: http://www.skolhuset.se/Porslin/porslin_rorstrand.htm

Skulle gärna fyndat den själv. Rosmarin är en vansinnigt tjusig serie.

B-b-b-etty sa...

Romance and mixtapes: någon nedan kom med rätta svaret men tack ändå. Arabia Sointu ser faktiskt riktigt fin ut den med, lägger den på min mentala spana-lista :D

A: men åhh, tack! har kikat lite på resten av serien och jag vill gärna ha fler, såg att det gått gröna sockerskålar på tradera och jag älskar ju grönt!

Sabine sa...

Hej, underbar blogg du har!

602 som det står under stämpeln betyder att din kanna är tillverkad under andra halvåret 1960 :)

Anonym sa...

What a great find!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin