onsdag, oktober 08, 2008

.

Har kikat igenom era kommentarer i inlägget nedan, trevlig med så många :D Bilder på lägenheten kommer, när det är städat och fixat (har massor av saker som ska upp på väggarna men det händer inget), outfits & hår kommer när jag nu klätt upp mig vilket inte är ofta typ bara om jag ska ut vilket jag sällan är här i sthlm men allhelgona så är det fest så räkna med bilder efter det ;D

En sak ska ni veta, jag är lat men framför allt så har jag riktigt, riktigt dåligt minne. Så där så jag inte vet vad jag gjorde igår, eller för 1 timme sen, glömmer folks namn, födelsedagar, vilket år det är (en gång gick jag en hel dag och trodde det var 2001 medans det i själva verket var 2008). Det är ganska jobbigt att inte minnas vad man gjort, nykter eller inte. Sen har jag kommit på mig själv att skapa falska minnen, som är så verkliga men jag vet att dom inte stämmer. Recept kommer, jag har inte bakat på ett tag för jag försöker komma i mina kläder plus att det inte finns plats i frysen (i-landsproblem!). Och Miriam, norrlands-patriotismen kan du glömma för det enda som gäller för mig är tornedals-patriotism ;D Norrland är kring 53% av Sveriges yta något som många inte vet (många tror att det ligger "nånstans där uppe") speciellt inte här nere, många tror alla pratar norrländska (som inte finns som dialekt) och att alla känner varandra typ. Sen tv-vädret, ""och i norrland regn". Jag kan hålla på i evigheter, känsligt ämne för mig. Men men, på fredag kl 22 går reprisen av "Tornedalingar" i Kunskapskanalen, tycker jag alla ska (läs: måste) se :D

Så att det inte bara är text: en bild från förra september, gudars vad jag saknar Pajala!!! Färgsprakande och immigt på morgonen, på väg till praktiken. Mina glasögon immade igen som ni kanske ser.

I have read all the comments from the entry below, and i will post outfits-pics and so on but you must know i have a really bad memory, that sometimes scare me because i have forgotten so much. Above a pic from last year, a bit foggy. I miss home so much.

11 kommentarer:

Kitten loves vintage sa...

Hej, vilken fin bild, väldigt höstig och skön. Gillar som vanligt den oslagbara kombinationen rött-grönt men även de vackra gula-orangea löven :)
P.s. Fiskleverolja lär vara bra för minnet, om jag kommer ihåg rätt...

Anonym sa...

Aj aj.. Tråkigt att Du upplever Stockholmare som så okultiverade!

Du ska iallafall veta att jag är en infödd Stockholmare (som bott tre år i Umeå och pluggat)och om du lärde känna mig och jag lärde känna dig skulle vi nog inte se varandra som att man är en stockholmare eller en norrlänning.
Trist med landsändspatriotism stockholms-rasism i över huvudtaget... Hela mitt liv har jag fått leva med att folk har fördommar om Stockholmare. De vet inte om jag är sån som de tror (snobbig, kall, inte kan säga Ä ,och inte vet var nånting över Gävle ligger..) !
-Ha pyttsan! Det är ju inte precis som att alla "norrlänningar" är geografi-experter på hela Sverige och kan pinpointa varenda liten ort? Jag är trött på att bli kallad något som ses som negativt ungefär som att kalla nån från Turkiet för svartskalle.
Blä, släng de där gamla fördommarna över bord tycker jag.

B-b-b-etty sa...

Kitten: ah, har ätit ett tag men inte märkt nån skillnad.

Lillgull: Nu vill jag inte bli kallad norrlänning ;D Jag känner några sthlmare som är trevliga men så finns det många som varit ganska elaka. Umeå är en bra bit från Pajala och även där har finns folk ingen koll. Sen så pekade jag inte ut just sthlmare som dom som är okunniga utan det är skrämmande många i hela landet. Man börjar undra vad folk lärt sig i skolan egentligen, själv är jag dålig på landskapen men det beror mest på mitt minne :( Sen tycker jag om folk nu ska säga norrland så ska dom även säga svealand och götaland. Vi får ta och ses nån gång, så får vi se om det slutar med slagsmål eller inte haha. Fika på sivletto?

B-b-b-etty sa...

okultiverade skrev jag nog inte heller ;D

Anonym sa...

Ne, men jag läste det som om du upplevde stockholmare över lag som folk med noll koll, och utan hyffs.
Jag ska bara hänvisa till dig som pajalabo hädanefter :).

B-b-b-etty sa...

åh tack ;D ah okej, jag blir ofta missuppfattad. tydligen så ska dom värsta vara dom inflyttade. tror det kan stämma för alla ställen faktiskt, inte alltid men ofta.

Miriam Parkman sa...

Men självklart är det så jag menar! Jag blir också less på folk som frågar om jag känner deras kompis i Gävle...
Men eftersom att jag bor i Härnösand, vilket är ganska långt i från Pajala, men ändå i Norrland, blev det lättast att skriva det som "Norrlandspatriotism":)
Bilden var himla fin, sådär ser det ut här nu också! Varje morgon när jag åker till skolan är en enda lång uppvisning i naturlig skönhet. Och snart kommer min nya kamera!! Jippie! Då kan jag fota lite bilder härifrån som du kanske kan känna igen dig lite i iallafall...;)

Miriam Parkman sa...

(och folket som frågar sånt behöver absolut inte komma från sthlm, de kan lika väl komma från lund eller sveg. och jag tänker ju flytta till sthlm så fort jag kan, så en sån norrlandspatriot är jag då inte. det är mest naturen jag älskar här -inskränkta raggarkillar som hellre mekar med epan och scotern är gör läxorna lämnar jag gärna här;P)

rebecka sa...

Oj! Jag har släktingar i Pajala! Min farmor är därifrån, född och uppvuxen där. Min far brukar åka dit på sommaren ibland, men jag har aldrig varit där. Har hört att det skall vara väldigt fint!

MVH
Rebecka

B-b-b-etty sa...

Miriam: När jag gick i skolan nu senast så fanns det en tjej i vår klass som kände en tjej i klassen ovan, som var från Sundsvall, hon trodde (i min klass) att det fanns en chans att vi skulle känna varandra... Hon trodde även att vi inte hade dvd-spelare och kollade porr-film på dia-bilder... Jag är en riktig Pajala-patriot, dröjde nästan 2 år innan jag ändrade adressen kändes som om jag svek komunnen. Ska flytta tillbaks, så fort det finns jobb där. Ser fram emot bilder! Saknar alla färgerna, i norra finland så drar hösten turister. Crazy!

Rebecka: Åh ja det är superfint, kan lägga upp lite bilder. Vad hette din farmor som ogift? Vilka är dina släktingar? Pajala är inte så stort så jag vet ev. vilka det är, plus att jag jobbat på både apoteket & bibblan så jag vet vilka de flesta är :D

Miss Woody sa...

quelle jolie couleur de cheveux! j'ai exactement la meme! tu es tres belle!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin