onsdag, oktober 08, 2008

Bröd.

Kom på att jag faktiskt har bakat nåt nyligen, surdegsbröd med dinkel. Recept från Tasteline. Dom blev kanske inte världens finaste men goda!

Ingredienser för 2 bröd:

Surdeg
1 paket jäst
3 dl vatten
1 dl dinkelmjöl
2 dl dinkelkorn, hela

Bröd
5 dl vatten
1 msk salt
1 msk honung
2 msk olja
7 dl vetemjöl
7 dl dinkelmjöl

"1. Blanda alla ingredienser till surdegen och låt stå övertäckt med plastfilm eller ett par timmar i rums-temperatur alternativt i kylskåp över natten.
2. Häll surdegen i en stor bunke och blanda med vatten, salt, honung och olja. Tillsätt vetemjöl och dinkelmjöl och blanda till en jämn och fin deg. Låt jäsa i bunken ca 1 timme, täck bunken med en handduk.
3. Forma degen till två limpor, låt dem jäsa på en plåt ca 45 minuter.
4. Pensla bröden med kallt vatten, grädda längst ner i ugnen i 220 graders ca 40 minuter.


Jag hade surdegen över natten i kylskåp, ska testa ha i längre nästa gång. Läste om en familj i Finland som hade en surdeg som gått från generation till generation i över 100 år!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt! Jag är superhungrig, de där bröen ser ut som att de skulle passa att göra bruscetta på.. Jag har tonvis med hammaodlad basilika nu.
Jag har funderat på att baka ett sånt där bröd med surdeg... Blev de gott och fluffigt då? Hur blev skorpan?

B-b-b-etty sa...

Ja! Gudars vad goda. Mjuka & fluffiga inuti och krispiga utanpå. Goda att rosta också :D Jag hittade inga dinkelkorn tyvärr men tror nog det kan vara svinagott med.

Anonym sa...

Åh vad bra med tips på nya bröd.
Kul med surdegen som "gått i arv", haha. Undrar vem som får äran att baka den?

B-b-b-etty sa...

Rebecca: som jag fattat det tar man en liten bit deg från surdegen och använder i nästa deg och från den degen en liten bit osv. Måste kolla upp det där.

Lo sa...

Ja visst blir det gott med surdeg! Jag har en deg som bor i en burk i skåpet ovanför min kyl. Den är gjord på rågmjöl, rivet äpple och vatten och jag matar den då och då (med mjöl). Spara lite av degen när du bakar så har du ständigt en surdeg redo! Men man måste ta hand om den... Funderar man på att skaffa ett husdjur kan man börja med en surdeg. Kan man få den att må bra kan man gå vidare till en orchidé o.s.v.. ne, hihi, jag skoja bara! ;)
Stor kram till söta du!

Här är en bra bröd-blogg
www.paindemartin.blogspot.com

Kitten loves vintage sa...

He he, ja du, dom är ju lite speciella dom där finnarna *harkel* Bröden ser jättegoda ut, kanske man borde försöka sig på nu när jag trots allt har en ny och fungerande ugn?

B-b-b-etty sa...

Lo: åh tack för tipset! man undrar ju vad han gör med allt bröd, måste ha en stor familj. ska spana efter nån mjölig kille nästa gång jag går igenom stureby :D

kitten: haha jo. prova, det räcker väldigt länge.

Miriam Parkman sa...

De ser riktigt gott ut!
Om du har lust att lyxa lite, så kan jag tipsa om osten "Morfars gästspel" med smak av päroncognac. Det låter konstigt, men den är supergod! Speciellt på nybakat bröd;)
(den finns på vanliga mataffärer som ica och coop osv)

B-b-b-etty sa...

Miriam: Brödet är gott men jag skulle vilja smaksätta det med nåt, men är det mögelost?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin