tisdag, oktober 06, 2009

Helsinki.

Hej Helsinki! /Hi Helsinki!Efter att ha gått runt på diverse affärer så gick vi till Fazer caféet./After walking around and checking out different stores we went to Fazer café.
Jag beställde in den lyxigaste varma chokladen dom hade. Var inte riktigt beredd på detta dock/I ordered the biggest hot chocolate that they had. I did not expect this.Gott men lite för chokladigt mot slutet. Borde inte ha tagit choklad bakverk till./ It was good, but a bit too much chocolate at the end. I shouldn't have taken chocolate cakes to eat with it. Minns inte vad det var för nåt nu, men fint var det./I've forgotten what this place was but it was beautiful.Passerade fina hus på vägen till "Play It Again, Sam"/Passed some nice buildings on the way to "Play It Again, Sam". Några timmar senare begav sig båten tillbaks mot Stockholm. Vädret såg inte lovande ut./A few hours later the boat went back to Stockholm. The weather did not look promising. Håret vart sådär, inte riktigt vad jag hade hoppats på./The hair didn't turned out as i had hoped that it would. Ett tag efter att jag tog bilden så började det att blåsa, rejält. Min plan var att dricka massvis med goda drinkar. Havet ville annat. Blev väldigt sjösjuk och la mig tidigt, klarade mig undan att spy som tur var. Något som resten av båten inte verkade ha gjort. Hörde toaletter spolas runt om mig halva natten./A while after i took the picture, the weather changed and the wind got crazy. My plan for the evening was to drink lots of yummy cocktails but the sea had a different plan for me. I got very seasick and got to bed early. Luckily for me, i managed not to throw up. I fell asleep to the sound of flushing toilets in the cabins around me

7 kommentarer:

Cherry Cupcake sa...

Har aldrig varit i Helsingfors, men ni ser ut att ha haft en mysig dag, kanske din sjösjuka inte är något att avundas utav :P

Elina sa...

Wow, vilken fika du fick. Såg riktigt smarrigt ut. Synd att det inte blev några drinkar, men du får ta igen det dubbelt upp nästa gång.

Netta sa...

How funny that you have been in Helsinki and in those places which are so close to my appartment! Did you find anything from Play it Again, Sam? Did you know that there is another vintage store not far away form Play it Again, Sam? It´s called Nasta and is located in Liisankatu. Worth checking it, in my opinion.

By the way, the big decorative building is House of Estates eller Ständerhuset. :)

Anonym sa...

Haha en SJÖ av choklad, love it!

B-b-b-etty sa...

Cherry: åk dit! man hinner med typ allt under en dag, Helsingfors är inte så stort

Elina: det var gott men för mycket efter några tuggor. borde tagit nåt i bull-väg. Jag fick i mig 3 margaritas på fredagen men var så trött av åksjuketabletten så jag la mig tidigt. hade jag fortsatt så hade jag nog inte kommit i land, min baksmälla varar i 1 dygn om inte mer

Netta: thanks! my memory sucks! i found a pair of shoes that i bought, and some beautiful handbags that i didn't buy. too expensive sadly, one was 80 euros :( no i missed Nasta, but i think i saw it. Next time :D Planning a new trip in the spring

DevilDoll: vansinnigt mycket choklad faktiskt :D

Miriam Parkman sa...

Din lugg är superfin!
Passar dig mycket bra.

Och, var du i Minna Parikka-butiken i Helsingfors?
(eller avstod du av förnuftiga skäl?;p)

B-b-b-etty sa...

Miriam: tack! jag kör typ jämnt med den, orkar inte fixa mer :D

jag kikade in där faktiskt, genom fönstret haha. vågade inte gå in.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin